De meest gestelde vraag in de webdesign branche ‘wat kost een website’. Het logische antwoord is: net zoveel als een auto. Je hebt auto’s van €500, – maar je hebt ook auto’s van een miljoen euro.
Een simpele website
Maar wat kost een simpele website dan? Tja.., wat is een simpele website? Als je een website wilt met een homepage, blog, contactpagina en wat losse standaard content pagina’s dan kun je op basis van WordPress en een standaard thema al voor een paar honderd euro een website hebben. Wijzelf doen dat niet omdat het bouwen van zo’n website niet veel tijd kost maar de communicatie er omheen vaak veel meer tijd kost.
Als een klant alle foto’s, logo’s, teksten en de gewenste navigatie vooraf aangeeft dan kan na het kiezen van een standaard thema de website in een dagje staan. De praktijk leert echter meestal dat klanten die zo’n simpele website willen vaak geen idee hebben wat ze willen en de content ook vaak niet paraat hebben. Vaak komt er dan al snel 2-3 dagen aan communicatie bij kijken en dan zit je dus rond de €1500, – voor een simpele website. Wil je maatwerk vormgeving, dan moet je al snel aan het dubbele denken.
Maar zo’n simpele website, heb je daar wel wat aan? Uhm nee tegenwoordig heb je daar vrijwel niets meer aan. Iedereen heeft een website en zo’n simpele website is niet meer dan een digitaal visitekaartje. Dat gaat je geen nieuwe business opleveren natuurlijk.
Een simpele webshop
De variant van de simpele website. Dit kan in theorie vanaf zo’n €1500, – maar hier komt nog meer communicatie bij kijken. Denk bijvoorbeeld aan het afstemmen van de verschillende betalingsmogelijkheden, verzendkosten en productvariaties. Onder de €3000, – zul je bij een beetje bureau net snel uitkomen. Dan hebben we het ook over een webshop op basis van een standaard template, wil je een maatwerk webshop laten maken dan moet je al snel aan €7500, – denken
Een website die bijdraagt aan meer omzet
Wil je een website waarbij nagedacht is over het aantrekken van zoveel mogelijk relevante bezoekers en een website die er voor gaat zorgen dat die bezoekers klanten worden? Dan moet je op basis van maatwerk vormgeving en niet al te veel gekke functionaliteit al snel denken aan €8500, – dit komt omdat er meerdere disciplines nodig zijn om een dergelijke website uit te denken. Je heb een seo specialist nodig die een goede zoekwoorden-analyse kan doen en die samen met een conversie specialist de structuur van de website uit kan denken. Deze specialisten werken samen met de designer(s) en developer(s) aan een website die echt bij gaat dragen aan de bedrijfsdoelstellingen. Er wordt nagedacht over hoe en waar op de website de bezoeker verleid wordt, hoe dit gemeten en geoptimaliseerd kan worden.
Wil je ook nog koppelingen met back-end systemen of maatwerk functionaliteit dan kunnen de kosten van een website wel oplopen tot €250.000, – (die hebben wij overigens niet in onze portfolio).